Artikel Zorg Primair

  • Gepost op: 10 November 2017
  • Door: Nick

Is de pabo geschikt voor mannen?

Knippen en plakken, praten over je gevoelens en eindeloos veel reflecties schrijven over je handelen. Dat zijn de vrouwelijke stereotyperingen waar de pabo mee geassocieerd wordt. Deze stereotyperingen zijn een van de redenen dat mannelijke studenten zich niet inschrijven voor de pabo. De associaties die de maatschappij heeft bij de pabo worden gecreëerd door de media. In de landelijke media hoor je voornamelijk de negatieve kanten van het lesgeven; de hoge werkdruk, het lage salaris, softe uitstraling en een lage status in de gemeenschap zo blijkt uit een onderzoek van het SBO (Paboys gezocht!, 2004).

Veel vrouwen kiezen de pabo vanuit het plezier wat ze halen uit het zorgen voor kinderen. De meeste mannen kiezen de pabo omdat ze het leuk vinden om kennis over te dragen. Dit wezenlijke verschil en de negatieve aspecten die belicht worden door de media zorgen ervoor dat de pabo niet volstroomt met mannen. Terwijl de studie op dit moment juist een wezenlijke verschuiving aan het maken is. Het onderwijsplan 2032 is gepresenteerd door de tweede kamer. Hierin komen de 21ste eeuwse vaardigheden veelvoudig aan bod. Hierbij moet je denken aan onderzoekend en ontdekkend leren, werken met ICT en het veel meer creërend werken voor leerlingen. Deze vaardigheden liggen natuurlijkerwijs veel dichter bij het van een man. Dit nieuwe onderwijsplan kan ervoor zorgen dat er een verschuiving komt in de verhouding mannen en vrouwen op de pabo. Het enige probleem is dat niet iedereen hiervan af weet.

De studievereniging MOP ‘Mannen op de pabo’ is al 5 jaar bezig met het werven, behouden en verbroederen van studeten op de Hogeschool Utrecht. Ook wij houden ons bezig met deze verschuiving en leggen hier ook vaak de nadruk op. We merken dat het werkt. Dit studiejaar zijn er bijna net zoveel mannen als vrouwen begonnen. Door actief te zijn op facebook en youtube bereiken we mensen buiten de pabo met onze positieve kijk op de studie en het beroep. De mannen komen uiteindelijk wel naar de pabo, je moet ze alleen laten zien dat het anders is dan ze denken. En de problemen bij het beroep zelf? Daar wordt op het moment hard voor gestreden om dit weer recht te krijgen!

Van Eck, E. ea. (2004). Paboys gezocht. Wat maakt de pabo en het werken op de basisschool aantrekkelijker voor mannen.    

Meestervlogger

Als iemand mij zal vragen wat maakt jouw uniek als meester? Is mijn antwoord: Mijn ICT-vaardigheid. Ik ben bijna altijd bezig met ICT is het niet in de klas dan is het er wel buiten. Bezig met het maken van een vlog of het spelen van de nieuwste videogames. Door het vele gebruik van ICT ben ik er ook vaardig in en kan ik het makkelijk inzetten tijdens mijn les. Dit kan op subtiele schaal doormiddel van een zelfgemaakte powerpoint of op een grotere schaal door het gebruik van Virtual reality en street view te gebruiken om te laten zien hoe de omgeving er vroeger uitzag.

Een van de leukste dingen om te doen binnen en buiten de lessen is het maken van vlogs. Voor de studievereniging MOP ‘Mannen Op de Pabo’ maak ik om de twee weken een vlog over het zijn van een man op de pabo. Hierin laat ik zien dat de Pabo anders is dan men beweert. Ik laat zien dat de Pabo ook aantrekkelijk is voor mannen. Ik laat activiteiten zien die we organiseren met de MOP maar ook hoe de sfeer is op bijvoorbeeld een stagedag. Door zo’n breed mogelijk beeld te geven van de studie probeer ik de drempel om naar de pabo te komen te verlagen.

Vloggen wordt ook steeds vaker gebruikt om controleren of leerlingen doelen hebben behaald. De leerlingen moeten een video/vlog maken waarin ze laten zien dat ze de lesstof beheersen. Het wordt gebruikt om bijzondere lessen vast te leggen om op latere tijden terug te kijken. Ik gebruikt het maken van video’s op beide manieren. Leerlingen maken een Freek Vonk vlog waarin ze op zoek gaan naar specifiek insect en daar vervolgens over vertellen terwijl ze het insect in beeld hebben. Of ik vlog een stuk van een inspirerende les die ik vervolgens aan mijn medestudenten laat zien ter inspiratie. De mogelijkheden van het vloggen in het onderwijs zijn groot. Ik kan alleen maar aanmoedigen om jezelf uit te dagen hiermee proberen te werken. Bijna alle leerlingen kunnen wel een paar bekende vloggers van Youtube opnoemen. Hierdoor is de motivatie om zelf te vloggen zeker aanwezig.